fredag 24 augusti 2012

"Jordens medelpunkt" av Anneli Furmark


Förlag: Kartago
Sidor: 155

Det är lite svårt att förklara vad den här boken handlar om, eftersom den inte har någon helt fast handling. Men den är riktigt, riktigt bra, så jag ska försöka berätta om den.

"Jordens medelpunkt" handlar om sextonåringen Axel som har tvingats följa med sin mamma Marie och hennes nya man "Toralf" (hehe, var bara tvungen att skriva citattecken där. Ni som läst boken förstår varför) på en resa till Island. Allt är "Toralfs" Idé eftersom han är besatt av Asatro och forntiden och vill se en massa olika kända turistplatser och sådant. Axel och Toralf har svårt att förstå varandra och gillar inte varandra speciellt mycket. Den här boken handlar om de här personerna och deras förhållanden till varandra.

Ja, som jag sa tidigare så är den här boken väldigt bra, men också ganska speciell av speciellt tre skäl. För det första så är hela boken berättad som en serie, vilket jag inte tycker är så vanligt. För det andra så är det de så simpla och enkla teckningarna som i princip vem som helst skulle kunna göra. Och för det tredje är det att Anneli Furmark verkligen lyckas få mig att förstå vilka de här personerna är och hur de tänker och känner. Det är inte någon speciellt lång bok, man läser ut den på några timmar, men den är väldigt bra ändå. Tydligen är det här andra fristående delen i en trilogi om människor i Skandinavien, så jag kanske läser de andra böckerna också.

Du kan beställa boken här eller här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.