måndag 27 augusti 2012

"Legenden om Morwhayle - Demonprinsessan" av Peter Bergting


Förlag: Semic
Sidor: 315
Serie: Legenden om Morwhayle 2

(OBS! Den här recensionen kan innehålla spoiler för "Häxmästaren", första boken i serien Legenden om Morwhayle!)

"Hon kände att de förflyttats. Den ljumma natten var borta. Kinderna hettade och Malda slog upp ögonen. Orobouzerna stod tätt intill, fortfarande med sina händer hårt knutna om hennes. Hårdare nu. Runt dem låg resterna av Morwhayle. Brinnande ruiner. Skelett, svarta av sot. En spricka rakt genom staden pulserade i grönt. Över havet hängde solen - så stor att den fyllde horisonten. Röd, som om den färgats av allt blod som flutit."

Malda har varit i framtiden. Hon har sett vad som kommer att hända. Hon har sett Morwhayles ruiner. Men hon har fortfarande tid att rädda staden. Hon har fortfarande tid att stoppa Scurvley Briskit. För Scurvley dog aldrig i Murleghs katakomber. Han överlevde, och är fast besluten att kontrollera malströmmen. Och de enda som kan stoppa honom är Malda och Arteil. Men kommer de att hinna? Och vad är det som Gilrem Krill vet om Morwhayles undergång?

Åh herregud vad bra den här boken är! Jag gillade ju Häxmästaren väldigt mycket, men den var ändå inte så där väldigt speciell. Så därför hade jag inte överdrivet höga förväntningar på Demonprinsessan. Men gissa om jag blev knockad. Den här boken är allt bra som Häxmästaren var och ännu mer. Det här är det storslagna äventyr som man vill ha som bara började i Häxmästaren. Den här boken knyter samman mycket av det som hände i förra boken till en del av det mycket större äventyr som finns här. Jag älskar det! Det märks att karaktärerna har blivit äldre, och mycket på grund av de tidigare händelserna. Och slutet är hur bra som helst! Oförutsägbart, smart och helt underbart skrivet! Jag lovar att du aldrig skulle kunna gissa hur boken slutar. Men det är riktigt intressant och får mig att längta oändligt till nästa bok och undra vad den ska handla om. Men det finns tyvär några saker som jag tyckte var dryga och kändes overkliga, t ex att Scurvley överlevde och så en sak som har med en drake att göra. Men det är flera småsaker som jag gillar väldigt mycket med den här boken. Till exempel att man får veta lite mer om Rignach, Arteils demonsvärd. Det är också kul att Lori, värdshusvärden på Dimskär och Arteils lilla kärlek från första boken, var med ganska mycket i den här boken. Men en av de saker som jag kanske gillar mest av allt med den här boken är Peter Bergtings zombier. Kalla de för Odöda, levande döda eller vad du vill men jag älskar dem. I första boken var de med lite grann, fast då var det mest skelettkrigare. I den här boken är de med lite mer, och det gillar jag väldigt mycket. Jag läste en intervju med Peter på Swedish Zombie där det framgick tydligt att det kommer vara mycket mer zombies, demoner och mörkervarelser i tredje boken i serien, vilket får mig att längta ännu mer. Enkelt sagt borde alla fantasy - älskare se till att läsa Legenden om Morwhayle innan sista boken kommer ut nästa sommar. De är riktigt bra!

Du kan beställa den här riktigt bra boken här och här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.