onsdag 1 augusti 2012

"Rum 213" av Ingerlin Angerborn

Förlag: raben&sjögren
Sidor: 195

"Hon kikade på mig med en mystisk glimt i ögonen. - Du är inte skrockfull, va? sa hon. Jag skakade på huvudet. - Vilken tur! sa Jennifer och skrattade. För ni ska nämligen bo i rum tvåhundra ... tretton!"

Elvira hittar en lapp där det står om ett sommarkollo, och trots att det är nästan två veckor för sent att anmäla sig så kommer hon med. Väl där får hon reda på att hon, tillsammans med Meja och Bea ska på i rum tretton på andra våningen. Mystiska saker börjar hända, dörrar öppnas, saker försvinner, och Bea skriker mitt i natten och påstår att hon har sett en vitklädd flicka i rummet. Vad är det som är fel i Rum 213?

Jag hade ganska höga förväntningar på den här boken innan jag läste den. Dels för att jag hade läst så många bra recensioner om den, och sen för att jag älskade Ingelins första bok, Sorgfjäril. Men tyvär så tycker jag inte att den lever upp till förväntningarna. Visst, det är en bra bok och den är lite spännande och mystisk, men jag tycker ändå att det inte händer så mycket i boken. För de som tycker att det är läskigt med dörrar som slår igen på natten och så så kanske den här boken är perfekt. Men för min del så har jag svårt att bestämma mig om boken är läsvärd eller inte.

Du kan beställa boken från Adlibris här.

5 kommentarer:

  1. Läste den för... (nej, jag vet inte riktigt när jag läste den) men kommer ihåg att jag gillade den :) Inte en favorit (har man läst Hungerspelen kan man inte ha såna här böcker som favorit), men men...

    Sv: Och tomheten håller i sig ett tag. Vet fortfarande inte riktigt vart jag ska ta vägen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte alla Sagan om ringen - böckerna direkt efter jag hade läst ut Hungerspelen. Fast det tog ett tag innan jag började läsa dem, man måste ju smälta Hungerspelen först.

      Radera
  2. Jag gillade den boken rätt mycket, men den hade gärna fått vara lite läskigare! Jag älskar böcker som verkligen får nackhåren att resa sig, men det lyckades inte den här boken med riktigt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ganska intresserad av skräck just nu, men jag har inte läst något direkt läskigt. Har du något tips på någon bok som (som du sa) får nackhåren att resa sig. Du skulle jättegärna få tipsa om någon sån. Det skulle vara jättekul!

      Radera
    2. Jag har inte heller läst så mycket läskigt, men en väldigt udda och rätt läskig science fiction-bok är "Den gröna cirkeln" av Stefan Casta. Har du läst den? Sedan tycker jag att "Tystnadens hus" av Magnus Nordin är väldigt läskig också!

      Radera

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.