onsdag 21 november 2012

Percy Jackson - Striden om Olympen


Av Rick Riordan.
438 sidor.
Utgiven på svenska av Bonnier Carlsen (Tack så jättejättemycket för boken!)
Amerikanska originaltiteln: Percy Jackson and the olympians - The last Olympian
Sjätte och sista boken i Percy Jackson - serien. Klicka här för att se mina recensioner av de andra böckerna i serien.

(OBS! Den här recensionen innehåller jättestora spoilers för den fjärde boken i Percy Jackson - serien, Kampen om Labyrinten, så om du inte har läst den (vilket du måste göra om du inte har det) så tycker jag verkligen inte att du ska läsa den här recensionen än. Förstör inte det fantastiska nöjet med de andra böckerna för dig själv!)

"Jag hade hunnit halvvägs över däcket när ljudet av en röst fick mig att stelna till. "Du är sen, Percy." Luke stod på balkongen ovanför mig, med ett leende i sitt ärrade ansikte. Han var klädd i jeans, vit t-shirt och flip-flops, som om han var en alldeles vanlig kille i collegeåldern, men ögonen avslöjade sanningen. De var helt och hållet guldfärgade. "Vi har väntat på dig i flera dagar." Först lät han som vanligt, som Luke. Men sedan ryckte det i hans ansikte. En rysning for genom hans kropp som om han precis druckit något äckligt. Rösten blev tyngre, uråldrig och mäktig. Det var titanernas härskare Kronos röst. Orden skrapade som ett knivblad längs min ryggrad. "Kom, buga för mig."
"Skulle inte tro det", muttrade jag."

Kronos, titanernas konung och tidens härskare, har återuppstått. Han förbreder en invasion av Manhattan och Olympen med sin gigantiska armé, och han måste stoppas till varje pris. Självklart skulle inte det vara något problem för gudarna, om det inte varit för att världens mäktigaste monster, Tyfon, hade släppts lös och var på väg rakt mot New York, och för att gudarna knappt kan besegra honom ens med förenade krafter. Inte ens Zeus huvudblixt biter på honom. Nu är det upp till Percy Jackson att tillsammans med ett fåtal andra halvblod försvara Olympen från titanernas armé, men frågan är; kommer de att kunna stå emot världens starkaste monster när de är i så stort underläge? Nico di Angelo har en idé om hur Percy kan få de krafter som krävs, men den kan leda till Percys död. Och inte blir det bättre av att de vet att de har en spion bland sig.

Jaha, då var den serien slut. Fast självklart ska jag inte göra det så enkelt. Det skulle ju bli en jättetråkig recension. Det känns faktiskt jättekonstigt att jag har läst ut Percy Jackson - serien. Tomt... liksom. Men även om det är tråkigt att det är slut så tycker jag att författaren gör det på ett bra sätt. Det känns som en värdig avslutning. Större delen av boken består av kriget mot titanerna. Visst det kan bli lite mycket då och då, men det blir ändå väldigt intressant när det utspelar sig på en verklig plats. Nu har ju jag ingen aning om hur det egentligen ser ut i New York, men jag tror att en av anledningarna till att serien är ett sådant fenomen i USA är att det kan kännas som om att den utspelar sig på riktigt. Men nu ska jag försöka att inte skriva så mycket om handlingen, utan mer om vad jag tyckte om boken. Och ja, självklart har jag inte blivit besviken. Trots att den ibland är lite överflödiga action så är den väldigt bra. Utan all action så tror jag faktiskt inte att den hade varit lika bra. För det är ju faktiskt riktigt kul att läsa om hur Percy besegrar det ena gigantiska grekiska monstret efter det andra, och speciellt för att Rick Riordan är så bra att skriva dem. Han lyckas ju blanda in humorn så bra i boken, och speciellt i striderna, så det blir ett lite speciellt sätt att läsa dem på. Ibland blir det lite för mycket sarkastiska skämt, vilka jag tycker att Riordan kunde ha hoppat över, fast det är ju riktigt roligt ändå. Men det känns bra att han lämnar humorn utanför när det närmar sig det yberspännande slutet, eftersom att det skulle förstöra det som behöver få vara allvarligt. Och om jag ska vara ärlig; jag hade aldrig kunnat ana hur det skulle sluta. Det var riktigt överaskande och fantastiskt smart gjort. Egentligen finns det bara en sak som jag är lite missnöjd med, och det är avslöjandet av de hemligheter som man velat få svar på genom flera böcker. Men det gör inte så där jättemycket faktiskt. Jag älskar Percy Jackson, och det ska inte några småsaker få förstöra. Jag kommer helt klart att läsa om böckerna många gånger, och jag ska absolut läsa Rick Riordans andra böcker. Om jag skulle beskriva Percy Jackson - serien på ett enda sätt så skulle jag göra det på samma sätt som jag gjort på baksidan av den här boken:

3 kommentarer:

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.