söndag 30 december 2012

Några serietips som jag tycker att du borde läsa om


I julklapp så fick jag bland annat en prenumeration på Utopi magasin. Jag tror inte att det är så jättemånga som har hört talas om det, men enkelt sagt så är det en tidsskrift för serier inom genrerna fantasy, science fiction och skräck. När jag var på en boksignering med Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg så stod jag och pratade med dem ganska mycket, och då började vi prata lite grann om serier. Det var ganska länge sedan som jag var intresserad av serier, men nu har det intresset vaknat lite grann på nytt igen. Förut läste jag ganska mycket manga och Tintin och liknande saker, men det är inte det som jag har börjat gilla igen nu. För det som är så bra med Utopi är att det bara är övernaturliga serier, inte speciellt verklighetstrogna, och det gillar jag. Jag tycker verkligen att du ska kolla in den. Den borde finnas på de flesta bibliotek. Men hur som helst så fick jag tre nummer av Utopi i fredags, och sedan dess har jag faktiskt läst mer serier än vad jag har läst böcker. Det är speciellt en serie som går som följetong som jag är extra förtjust i. Den heter Vei och är tecknad och skriven av Karl Johnsson, som bland annat har tecknat kartan i Eld av Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg. Karl skriver manuset tillsammans med Sara, och jag tycker att de har lyckats väldigt bra med serien. Den utspelar sig i Midgård och är full med blå jättar och asagudar. Än så länge så finns det tre kapitel av Vei och jag tycker verkligen att ni borde läsa den. Om du skyndar dig så kan du nog starta en prenumeration på nr 6 där Vei börjar, och om inte det går så borde man kunna köpa det numret på någon internetbokhandel. Annars så kan du ju läsa den på ett bibliotek om du vill. Sen så finns det en annan serie som finns i det nyaste numret av Utopi, nr 8, och som jag tror att väldigt många skulle vilja läsa. Det är inte en följetong, men den är riktigt bra. Den heter "Tornet" och är en av serierna som kommer att finnas i Berättelser från Engelsfors som innehåller åtta serienoveller som utspelar sig i Engelsforstrilogins värld. Och jag har fått läsa en av dem! ^ ^
Magi i serienovellen "Tornet" av Kim W. Andersson.

Som sagt så tycker jag att du borde bläddra lite i något nummer av Utopi och om du vill så kan du teckna en prenumeration här. Jag tycker i alla fall att de flesta av serierna är väldigt bra och absolut läsvärda, och riktigt snygga! Förresten så har jag läst ut Eld nu. Jag har ju inte berättat om vad jag fick i julklapp, men den var en av dem i alla fall, och den är riktigt, riktigt, bra. Jag ska försöka skriva en recension av den så snart jag kan.

1 kommentar:

  1. Jag hört talas om Utopi förut oich tycker att det hela låter väldigt lockande! ;D

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.