måndag 14 januari 2013

Två snabba serierecensioner

Som jag skrev i min månadssammanfattning av december 2012 (som kanske inte så många läste) så har jag blivit supersugen på att börja läsa fler fantasyserier. Inte bokserier. Tecknade serieberättelser, seriealbum! Och det kan man lugnt säga att jag redan har börjat göra. Det här inlägget kommer att innehålla två ganska korta och lite annorlunda recensioner av två fantastiska serieböcker inom genren fantasy. Jag har läst båda serierna tre gånger, och de blir (helt ärligt) bara bättre och bättre för varje gång man läser dem. Så därför tänker jag börja med min recension av dem. Först ut är..... (trummvirvel) .......

Mara från Ulthar av Karl Johnsson
Utgiven av Kolik förlag

Mara bor i hamstaden Ulthar. Hennes pappa är stadens främste slavhandlare och säljer sina slavar till mystiska varelser som kommer med svarta galärer. Men en natt efter att ha varit på ett möte med varelserna så försvinner han spårlöst. Mara och katten Nardos ger sig iväg på en färd för att hitta honom, en resa som tar dom långt bort från vår planet.

Den här serien är är verkligen underbar och fantastisk! Det är en intressant story som fångar läsaren och det är riktigt snygga och fantasifulla teckningar. Karl Johnsson är verkligen bra på att berätta en sådan här serieberättelse på ett sådant bra sätt. Det är lite svårt att skriva om den utan att avslöja för mycket, men jag rekommenderar den verkligen till alla som gillar spännande och lite annorlunda berättelser och som skulle vilja läsa mer serier. Det är inte en speciellt avancerad berättelse egentligen, men det behövs liksom inte några acancerade ledtrådar eller djupa dialoger för att den ska vara bra. Den är perfekt som den är, och jag hoppas att fler kommer att läsa den efter att ha läst min recension. Tyvärr är den slutsåld och går inte att köpa längre, men fråga efter den på biblioteket så fort du får chansen så att du kan sätta tänderna i den. Den är riktigt bra! Jag hade turen att få ett signerat exemplar av författaren, och det är ju inte så dumt med en sådan här bild på förstasidan:

The Portent: De dödas rike av Peter Bergting
Utgiven av Ersatz

Milo är en krigare med ett mystiskt förflutet som är på väg genom en dal i en värld som har befolkats av de dödas andar. Han kommer till en övergiven stad där han träffar några få personer som tror att han är gudarnas utvalda kämpe och dras med på en resa för att hitta mänsklighetens ande och för att besegra demonen Guishen.

Det är verkligen svårt att beskriva den här serieboken med ord. Det är faktiskt det! Det är ett konstverk. Det är en väldigt speciell berättelse, berättad med bilder och ord samtidigt. Det är lite som en film faktiskt. Jag kan inte förklara det på något bättre sätt. Den vackra och stämningsfulla färgsättningen på bilderna skapar en speciell känsla åt alla olika ögonblick i boken. Det är en vacker upplevelse på alla sätt. Världen är en väldigt intressant plats med olika sorters andar och varelser. Berättelsen är gripande, men inte på det där "kan-inte-sluta-läsa" - sättet. Delvis handlar det om världens undergång, men det sker på det sättet som Lin i boken säger. På ett vackert men samtidigt sorgset sätt.

"Världen dör. Inte med buller och dån eller underliga järtecken, utan tyst likt en gammal man som sakta tynar bort."

Det bästa ordet att beskriva den här boken med är just "vacker", och jag tycker verkligen att alla borde läsa den och själva få känna den speciella känsla som jag försöker berätta om. Det är absolut värt det.