tisdag 19 mars 2013

Exklusiv intervju med Karl Johnsson om arbetet med Berättelser från Engelsfors!

Imorgon händer det! Imorgon släpps Berättelser från Engelsfors! Fattar inte hur jag ska kunna vänta en hel dag till, men imorgon får jag äntligen hålla den i handen!
 Karl Johnsson har arbetat med seriealbumet tillsammans med de två andra tecknarna Lina Neidestam och Kim W. Andersson, och såklart Engelsfors-trilogins författare: Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg! Jag har haft lite kontakt med Karl tidigare, och nu har jag fått göra en så fantastiskt rolig sak som att intervjua honom om Berättelser från Engelsfors! Det var hur roligt som helst, så nu tänkte jag att ni också ska få se vad en av Sveriges bästa serietecknare berättar om det här bokprojektet! Varsågoda!

Viggo: Hej Karl! Hur är läget med dig inför releasen av Berättelser från Engelsfors?

Karl Johnsson: Jättenervös, men också fylld av pirrig förväntan. Jag är nervös för att det är så många som väntar på boken, och man vill att alla ska tycka om den. Samtidigt blir jag lycklig av att tänka på alla som kommer att få ta del av de här berättelserna för första gången, för jag tycker att vi har gjort en fantastisk bok.

Vad kan alla vi Engelsfors-fans som bara sitter och väntar på Nyckeln vänta oss av Berättelser från Engelsfors?

Ni kommer att få uppleva Engelsfors på ett helt nytt sätt. Ni kommer att få möta De utvalda ansikte mot ansikte. Ni kommer att få se magi och förhoppningsvis kommer ni få uppleva berättelser som får er att både skratta och gråta (det gjorde jag första gången jag läste igenom hela boken).

En del berättelser utspelar sig i det förflutna, med viktiga händelser ur olika karaktärers liv. Andra utspelar sig mellan böckerna. Sedan finns det de som handlar om det som händer efter Eld.

Alla berättelser har olika ton. En del är allvarliga, andra är romantiska, sorgliga, och en del är humoristiska.

Hur har det varit att skapa en egen tolkning och göra berättelser i Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandbergs Engelsfors-universum?

Arbetet har skett nära Mats och Sara, så de har varit delaktiga i hur vi tolkat Engelsfors i serieform. Vi har pratat mycket om hur vi upplever staden, människorna och skogen runt omkring. Vi har pratat om var man själv växte upp som tonåring. Ofta är det ju så att man skapar bilder som är baserade på egna upplevelser. T.ex. hade nästan alla föreställt sig sin egna gymnasieskola när de tänkte på skolan (dock inte jag, jag hade tänkt på Sunnydale High från Buffy the Vampire Slayer). Sedan har vi bollat med varandra, både författare och tecknare, och tillsammans hittat vägen till Engelsfors.

Är det någon speciell karaktär eller typ av berättelser som du har fått jobba mer med än de andra tecknarna, och hur tycker du i så fall att det har varit?

De olika berättelserna fokuserar på olika karaktärer, så vi "delade" upp karaktärerna mellan oss. Jag vill inte avslöja för mycket, men jag kan säga att en av mina karaktärer är Elias. Man kan säga att jag valde honom. Jag minns fortfarande väl hur det kändes att vara tonåring. En sak jag minns från mina egna tonår är att jag var så ledsen. Allting kändes alltid fel. Jag ville inte vara med. 

Jag hade inte häftiga kläder som Elias, och mina föräldrar var mycket snällare och mer förstående än Elias föräldrar. Ändå känner jag en närhet till honom som karaktär, och jag tror att det är många med mig som vill lära känna honom bättre. Att göra en serie om honom var ett sätt för mig att få lära känna honom. Hur han rör sig, hur han har en alldeles egen stämning. En mjukhet och en känslighet, någonting lätt som tyngs ner av grått och hårt.

Jag har fler karaktärer i boken än Elias, och jag har upplevt just den där närheten med dem alla.

Vad har varit roligast med arbetet om man ser på själva tecknandet?

Jag tycker mycket om att jobba med själva bildberättandet. Vilka bilder man väljer för att berätta historien. Det sker när man skissar fritt på serien, när man kanske inte ens har ett färdigt manus. Det är spännande! Jag gillar de scener där känslorna ska vara extra starka, jag brukar kalla det för "megasvulst". Annars gillar jag att rita träd, djur och jag gillar när allt blir lite crazy och utflippat, som det blir ett par gånger i mina serier.

Utifrån vad jag har läst så verkar det vara ett ganska nytt sätt som ni fem kreatörer har arbetat med det här projektet tillsammans. Vad skulle du kunna berätta om det?

Det som är unikt är att Sara och Mats har varit så inblandade i själva bildberättandet. Vi har tagit fram manusen samtidigt som vi har testat olika bildlösningar. Det gör att de här serierna har ett påtagligt flöde. Det är vanligt att författare bara skriver manus och skickar till en tecknare som tecknar, och sen är det färdigt. Vi har bollat och testat och pratat med varandra under hela processen med boken. Jag tror att det har gjort att boken nästan har fått ett eget liv, som en klump lera som varsamt har skapats av allas händer samtidigt. Visst kan man se vilka hörn av lerklumpen jag stod vid, men vi har alla påverkats av varandras hörn. Jag tycker att boken är ett konstverk vi har gjort tillsammans! 

Skulle du kunna berätta lite om hur ni tecknare och författare har jobbat med designen av karaktärerna? Har det inte varit svårt när så många läsare har en klar bild av hur de ska se ut?

Alla har ju sin egen bild av karaktärerna och ingens bild är "fel". Samtidigt var det viktigt att man kände igen karaktärerna då alla tecknarna ska teckna nästan alla karaktärer. Vi hade möten där vi satt och ritade och pratade om hur vi tänkte oss de olika karaktärerna. Sedan delade vi upp dem efter vilka vi var mest intresserade av att teckna. Vi valde kläder efter vilken bakrund karaktärerna har, och efter hur de är. Mycket finns beskrivet i böckerna. Det kändes extra viktigt att ha med detaljer som varit i böckerna, som Idas halsband eller att Elias aldrig visar underarmarna.

Förutom Berättelser från Engelsfors, vad händer på seriefronten hos dig just nu?

Jag arbetar med min vikingafatntasyserie Vei som jag gör tillsammans med Sara Bergmark Elfgren. Den går som följetong i Utopi magasin. Serien handlar om Vei, som blir tvungen att slåss i gladiatorspel anordnade av jättar och gudar som tävlar om att få härska över Midgård. Det är ett fartfyllt och storslaget äventyr, som tar high fantasy till nya höjder. Jag och Sara har jättekul när vi gör Vei, och jag tycker att vår serie bara blir bättre och bättre!

Sist men inte minst så undrar jag om du har någon exklusiv smygtitt från Berättelser från Engelsfors som du skulle vilja visa, och om det finns någon sannolikhet att vi får se fler Engelsfors-serier i framtiden?

Ok, jag kan avslöja att de karaktärer som mina berättelser handlar om är Ida, Minoo och Elias! Tyvärr kan jag inte avslöja mer så här nära släppet, men det är ett litet avslöjande i alla fall.

Vi hoppas att vi får göra fler serieböcker om Engelsfors i framtiden, men inget är bestämt!

Tack så himla, himla mycket för att jag fick intervjua dig Karl! Det har varit så himla roligt, och nu när jag har läst igenom alla frågor och svar så önskar jag bara att jag kunde ställa hundra till! Jag, och väldigt många andra, ser verkligen fram emot att få läsa Berättelser från Engelsfors, och jag är helt övertygad om att den kommer bli fantastisk! Jag är verkligen superpeppad för att få läsa dina serier och få se vad de innehåller! Och förresten så måste jag säga att jag älskar dina tidigare serier, både Mara från Ulthar och Vei.  De är fantastiska. Tack för att jag fick intervjua dig, och hoppas att det går bra för Berättelser från Engelsfors!

Berättelser från Engelsfors går att beställa här och här, och glöm inte att titta på den fantastiska boktrailern!

3 kommentarer:

  1. Var jätteintressant att läsa! (Och som du kanske märkt är jag sämst på att svara på sms ;))

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.