tisdag 9 april 2013

Berättelser från Engelsfors


Av Sara Bergmark Elfgren, Mats Strandberg och illustratörerna Karl Johnsson, Kim W. Andersson och Lina Neidestam.
112 sidor.
Fristående del 2.5 i EngelsforstriloginHär kan du se alla andra inlägg som jag har skrivit rörande serien.

"Va? En spådom? Är du verkligen säker? Den här gången kommer jag ta betalt. Det blir ingen spådom med silkesvantar. Om du är här för att höra sanningen så kommer du att få den. Och vi har ingen jävla bytesrätt."

Genom åtta spådommar får vi följa De utvalda i Engelsfors på ett sätt som vi inte fått förut. Vi kommer få reda på hittills okända händelser från tiden innan Cirkeln fram tills tiden efter Eld i åtta serieberättelser. Vi kommer att få uppleva magi, vänskap, kärlek och sorg, och vi kommer att få en skymt av händelserna i sista boken Nyckeln. Välkomna tillbaka till Engelsfors!

Känslan när man efter en alldeles för lång väntan hittar ett paket från Adlibris i brevlådan som bara kan innehålla en enda bok, sliter upp det och håller Berättelser från Engelsfors i handen, den känslan är rätt så bra. Självklart menar jag mer på ord som fantastiskt, euforiskt och ett oemotståndligt begär efter att börja läsa. Och när man väl öppnar den och börjar läsa så sitter man med ett stort leende på läpparna. För det här är fantastiskt!
 Hela idén är superbra, enligt mig. För jag kan faktiskt inte tänka mig ett bättre sätt att ge karaktärerna liv än genom ett seriealbum. Jag tror inte att en film skulle ha klarat det lika bra som den här boken.
 De åtta olika berättelserna skiljer sig rätt mycket från varandra, både till utseende, handling och stämning. Jag har bestämt mig för att inte berätta någonting om vad de handlar om, men mina favoriter är nog Den hängde som Karl har tecknat, Vagnen som Kim illustrerar och Lina Neidestams De älskande (jag var tvungen att välja en av varje tecknare, jag skulle aldrig kunna välja bara en). I Vagnen och Den hängde så får man lära känna karaktärer som man inte fått veta så mycket om tidigare, och författarna/tecknarna har lyckats göra det så otroligt bra! De älskande av Lina Neidestam är väldigt bra gjord, men på ett helt annat sätt än de andra berättelserna. Den är nämligen helt utan dialog! De starka käsnlorna som står i centrum i den berättelsen existerar helt i bilderna, och den är otroligt vacker och sorglig.
 Det märks att tecknarna har fått göra sina berättelser utifrån sina starka sidor. Kims berättelser är till exempel de magi- och actionfyllda, Karls är de stämningsfulla och Linas är de lite mer mysiga.
 När det gäller de två berättelserna som utspelar sig under Nyckeln så måste jag förklara en sak. Man förstår egentligen inte speciellt mycket vad de handlar om. Anledningen till det är just den att de utspelar sig under Nyckeln. Vi har ingen aning om vad som händer innan och efter det, det här är helt enkelt en ledtråd till vad som kommer att hända. Men de berättelserna är ändå väldigt bra, och när man väl har läst sista boken så tror jag att man kommer kunna läsa de berättelserna med helt nya ögon.
 Det är så kul att alla tre tecknarna har lyckats skapa en egen version av karaktärerna och av Engelsfors på ett så bra sätt. Visst, karaktärerna ser inte exakt ut som jag tänker mig dem i böckerna, vissa är inte ens lika, men man ser ändå att det är dem. Och eftersom de olika tecknarnas tolkning skiljer sig lite från varandra så kan man fortfarande ha kvar sin egen bild.
 Egentligen finns det nog bara en enda liten nackdel med det här seriealbumet, och det är att det är ganska kort. Men, serierna har så hög kvalitet och de går att läsa om nästan hur många gånger som helst så det gör inte så mycket. Faktum är att serierna blir bättre och bättre för varje gång man läser dem. Jag hoppas verkligen att det kommer ett till Engelsfors - album i framtiden!

Det här är månadens bokcirkel. Du kan beställa den bland annat här eller här. Jag har förresten intervjuat en av tecknarna, Karl Johnsson, här på Bookfinger. Intervjun kan du läsa här.

2 kommentarer:

  1. Wieeh, synd att du fick vänta så länge på den, tycker att det var dåligt gjort av Adlibris, eftersom du förbeställde den och allt.

    Jobbar förresten på intervjun nu så räkna med den att få den den här eller nästa vecka.

    Och JAA! Taggar Bronsdolken #2 Svinigt mycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var dåligt av Adlibris :( Men jag fick ju den till slut och det var ju bra :)

      Ser verkligen fram emot intervjun! Ledsen att jag har så dålig fantasi till att gästblogga ;)

      Bronsdolken verkar bli en bra serie, omslaget är i alla fall riktigt snyggt ;) Fast Vargbröder är nog bättre :)

      Radera

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.