tisdag 14 maj 2013

Across the Universe

Av Beth Revis.
398 sidor.
Första delen i Across the Universe - trilogin.

"I take three steps behind me, almost strumble, turn around, and race away faster than I've ever run. This is not my measured run from before. I am not pacing myself, counting my breaths, conscious of my striders. I race like a monster is chasing me; I race as if they were chasing me. I cannot go fast enough. I tear through the tall grass of the fields, the thin blades slicing my skin like paper cuts. I break corn stalks as I pound through the field. I run and run and run. Past the hospital, through the garden, past a pond. And to the cold metall wall. I stop, gulping at the air, my heart racing in my ears. I reach up with one hand and touch the wall. My fingers curl into a fist, but it falls weakly to my side. And that's when I realize the most important thruth of life on this ship. There is nowhere to run."

Amy har valt att bli nedfrusen på rymdskeppet Godspeed tillsammans med sina föräldrar, för att 300 år senare kunna vakna upp och kolonisera en ny planet. Men allt går inte som planerat. Efter en evig sömn där hon inte har en aning om det har gått 2 minuter eller 299 år så känner hon äntligen hur hon håller på att bli väckt, men egentligen håller hon på att bli mördad. Hon överlever, tack vare Elder, nästa ledare för skeppet, men inte till den värld hon önskade sig. Innanför metallväggarna på Godspeed visar det sig att skeppet fortfarande har 50 kvar tills landningen. Amy är helt ensam i ett fängelse där lögner och hemligheter härskar, och snart visar det sig också att hon inte var mördarens enda offer.

Jag antar att Across the Universe överträffade mina förväntningar. För den är väldigt spännande! Faktiskt så spännande att sidorna bara flyger förbi.
 Jag gillar de första kapitlen i boken där Amy är nedfrusen väldigt mycket! Författaren har verkligen lyckats framhäva hur hemsk hennes vakna sömn är och Amy inte har en aning om hon har sovit i 300 år eller har 300 år kvar. Det var nog faktiskt mina absoluta favoritkapitel i hela boken.
 Det är också härligt med den här sortens rymd science-fiction. Jag antar att det finns en hel del sån där ute, men det här var den första sådana bok som jag läste. Och det var spännande att läsa om den lilla världen mitt ute i rymden, även om miljön blev lite enformig i längden. Hemligheterna och det mystiska som man märker finns på skeppet gör så att man bara vill få ett svar på dem.
 Men tyvärr så är nog den här boken en sån där "superbra-medans-man-läser-men-efter-kan-man-inte-fatta varför-man-gillade-den-så-mycket"-bok. Så det gör det ju lite svårt att skriva en positiv recension, eftersom jag vet att jag gillade den så mycket när jag väl läste.
 Karaktärerna blev jag heller inte så förtjusta i. Alltså, det är verkligen inget fel på dem, de är helt okej, men det är just det. De är inte speciellt mycket mer än "helt okej". Varken Amy eller Elder gillade jag på något speciellt sätt, och jag kan inte riktigt förstå mig på hur de tänker. Amy tyckte jag betedde sig jättekonstigt när hon plötsligt är helt ensam och hennes gamla kompisar har varit döda i trehundra år, borde hon inte tänka lite mer på dem då och inte bara försöka förskjuta dem? Dessutom blev hon ju typ värsta detektiven direkt efter sitt dramatiska uppvaknande, gick lite fort där tyckte jag. Och faktiskt fattar jag inte alls varför hon egentligen valde att gå på det där skeppet.
 Elder gillade jag nog faktiskt lite sämre än Amy. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad, men en sak som jag vet säkert är det där när han ser Amy och helt plötsligt blir han störtkär i henne. "Åh herregud hon är så annorlunda från alla andra och i min ålder och jag måste kyssa henne på en gång!" Ungefär så kändes det, och enligt mig är det ett ganska orealistiskt beteende. Fast så kanske det är när man bott instängd på ett rymdskepp i hela sitt liv.
 Den enda personen som jag faktiskt gillade väldigt mycket var Harley. Han är en så härlig person, och han kändes verkligen som en människa. Hans tankar och beteende kan jag liksom förstå.
 Mördaren var dessutom alldeles för lätt att lista ut, men slutet var ändå väldigt smart! Den enda frågan när det gäller morden är ju inte bara vem, utan också varför, och där tyckte jag att Beth Revis lyckades väldigt bra!
 Den här recensionen kanske har verkat väldigt negativ, men så ska det egentligen inte vara. Jag gillar boken, och den var väldigt spännande. Tyvärr så blev den bara som en i mängden för mig, men jag tror att andra kan uppskatta den mycket mer!

Det här är månadens bokcirkelbok. Du kan bland annat beställa den från Adlibris eller Bokus.

9 kommentarer:

  1. Håller verkligen med dig om typ allt, särskilt karaktärerna :)

    SvaraRadera
  2. Är boken på svenska eller engelska?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är på engelska :) I framtiden kanske jag borde skriva vilket språk den är på också?

      Radera
  3. Tack för att du skrev din åsikt, har bestämt mig för att fortsätta med "hur gör förlagen" eftersom många verkade tycka att det var intressant! :D

    SvaraRadera
  4. Tror du att den går att hitta på svenska?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, tyvärr inte :( Den kanske ska eller håller på att översättas, men just nu finns det ingenting av författaren på svenska. Men du kanske skulle kunna mejla lite olika förlag (Semic, Bonnier Carlsen, Rabén&Sjögren och X Publishing t ex) och fråga om de har några planer på en översättning?

      Radera
    2. Okej, tack så mycket! :)
      Ps. Kan du ge mig några bokförslag? Jag gillar fantasy men även vanliga ungdoms romaner.

      Radera
  5. Absolut, du ska få några boktips! :D

    Jag läser nä'stan inga "vanliga" undomsböcker, så några såna tips har jag tyvärr inte. Men några fantasy och science fiction ska du få! Om du gillar Hungerspelen eller andra dystopier så ska du absolut läsa Divergent av Veronica Roth (finns recension här på bloggen). Om du vill ha enkel men bra och spåännande fantasy så ska du kolla in Rick Riordans bokserie Percy Jackson, men om du vill ha lite svårare fantasy så är Sagan om Ringen av J. R. R. Tolkien superbra! Men som sagt, vissa kan tycka att den är ganska svår och den går ganska långsamt frammåt. Legenden om Morwhayle av Peter Bergting är också superbra fantasy, och om du vill ha fantasy blandat med mer "vanlig" ungdomsbok så är Engelsforstrilogion (Cirkeln, Eld och Nyckeln som inte kommit ut än) av Mats Strandberg och Sara B. Elfgren superbra! Dem skulle du garanterat gilla om du inte redan har läst dem :)

    Säg till om du vill ha fler boktips eller om du har läst de jag tipsat om så kan du få fler om du vill :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog faktiskt redan läst de flesta av de du tipsade om. Och de som jag inte läst står redan eller står nu på min att läsa lista. Jag skulle gärna vela ha fler tips. :)

      Radera

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.