onsdag 21 augusti 2013

Blunda och hoppa

Av Sarah Dessen.
364 sidor.
Amerikanska originaltiteln: This lullaby

" "Hallå där", sa han glatt. "Hur är det?"
 "Vad tusan är ditt problem?" fräste jag ilsket och masserade armbågen.
 "Problem?"
 "Du knuffade just in mig i väggen, din skitstövel!"
 Han blinkade till.
 "Jösses", sa han sen. "Vilket språk."
 Jag bara tittade på honom. Fel dag, kompis,tänkte jag. Du har träffat mig på helt fel dag.
 "Grejen är", fortsatte han oberört, som om vi haft ett trevligt samtal där vi diskuterade väder eller världspolitik, "att jag såg dig ute i hallen. Jag var där borta vid däcken."
 Jag var helt säker på att jag satt och blängde på honom, men han fortsatte ändå att prata lika oberört.
 "Och jag kände, helt plötsligt, att vi hade något gemensamt. Att det fanns en attraktion mellan oss. Och jag fick den här känslan att det var meningen att något stort skulle hända. För oss båda. Det var meningen att vi skulle vara tillsammans."
 "Kom du på allt det här borta vid däcken?" "

Remy tror absolut inte på kärlek. Enligt henne är det bara ett ord, en ursäkt och bortförklaring. Remys mamma ska precis gifta om sig och börja på ännu ett förhållanden efter fyra tidigare, som allihop har krashat. För Remy är det bara en tidsfråga innan hennes mamma skiljer sig och börjar leta efter en ny man. Remy själv har satsat hårt, och efter sommarlovet ska hon på college på andra sidan landet. Hon ska lämna allt bakom sig: vänner, familj och förhållanden (som inte innehållit särskilt mycket känslor). Ingenting ska med in i det nya livet. Men hon träffar Dexter. Och allt förändras på helt oanade sätt för henne.

Först måste jag bara säga en sak som inte har särskilt mycket med den här boken att göra. Det här är den andra, bara den andra, realistiska bok som jag recenserat här på bloggen. Jag har alltså inte direkt läst något sånt här på ett bra tag. Men jag funderar faktiskt på att skärpa mig nu när jag läst Blunda och hoppa.
 Man kan väl, milt uttryckt, säga att jag inte direkt trodde att det här var min typ av bok. Nej förresten, inte trodde, var övertygad om att det inte var min typ av bok. Det var inte ens en fråga. Men nu kan jag trots allt säga att jag gillade den här boken, väldigt mycket dessutom.
 Jag som alltid läser fantasy trodde ju att det här skulle vara en enorm skillnad. Men det var det faktiskt inte. Ta bara bort magin, och allt handlar i grund och botten om människor och deras relationer till varandra. I alla fall alla bra böcker gör det, och det där med relationer: det är ett element som Sarah Dessen behärskar.
 Jag gillar karaktärerna. De är inte nya favoriter eller så, men jag gillar dem. Dessen har skapat och format dem fantastiskt bra, och de känns verkligen levande.
 Remy: jaa, vad ska man säga? Hon är en väldigt intressant karaktär. Man förstår sig på henne och hon är intressant att följa, trots att man inte alls tycker likadant som henne. Men det skulle inte ha kunnat finnas en bättre berättarröst för den här berättelsen, det är ett som är säkert.
 Och Dexter då? Först tyckte jag att han hade en härlig personlighet, han var skämtsam och rolig och så. Men någon gång i mitten av boken började jag störa mig på honom för att han, bland annat, var så oansvarig. Men som tur var bättrade han på sig senare, och vad vore en bok om det inte fanns karaktärer man kunde störa sig på?
 Alla bikaraktärerna var också väldigt intressanta och kändes trovärdiga. Någon som jag kom på att jag gillade precis just nu var Remys mamma. (Hon är författare, behöver jag säga mer?) Tyckte det var intressant att läsa om hennes och Remys relation, och en scen där de två pratade en bit framåt slutet tyckte jag var riktigt bra! Chris och Jennifer Anne var också två karaktärer jag gillade mycket.
 Nu är ju jag inte så van vid den här typen av böcker, men jag tycker att Sarah Dessen lyckas väldigt bra med oväntade vändningar och hela slutet i sig var väldigt bra. Kort sagt: Sarah har valt alla de bästa alternativen för att skapa den här berättelsen, och den kunde nog inte ha blivit bättre.
 Alltså: till och med jag som är en inbiten fantasynörd kunde uppskatta den här boken väldigt mycket, så då borde väl de flesta andra också kunna göra det. Och jag skulle gärna se en uppföljare till den här boken, trots att jag vet att det inte kommer någon.

Tack så mycket Rabén & Sjögren för den här boken! Trots att jag inte riktigt hade förväntat mig det så var det en riktig bra bok som jag tyckte om, och jag ska absolut läsa mer av Sarah Dessen.

Blunda och hoppa går att beställa från bland annat Adlibris eller Bokus.

4 kommentarer:

  1. Verkar som att du gillade den trots allt.... var lite rädd för att du inte skulle det, då du typ var tvungen att läsa den pga bokcirkeln ;)

    SvaraRadera
  2. Har taggat dig här: http://mittimellan-ella.blogspot.se/2013/08/ellas-bokiga-bekannelser.html :D

    SvaraRadera
  3. Sarah Dessen är en riktigt bra författare och jag tycker verkligen du borde ge även de andra en chans :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag borde nog göra det, eftersom jag (trots allt) gillade den här boken :) Fast just nu är min "olästa böcker"-hög ganska stor, så jag tror att jag får vänta lite...

      Radera

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.