söndag 18 augusti 2013

The Mark of Athena

Av Rick Riordan.
574 sidor (plus register).
Tredje delen i The Heroes of Olympus - serien. Här hittar du alla mina övriga inlägg som rör serien.

(Den här recensionen kan innehålla spoilers för de tidigare delarna i The Heroes of Olympus - serien, så läs de fantastiska böckerna först.)

" Leo squinted. He looked at Hazel, who was seated next to him. "Did that chicken just compare my ship to the Titanic?"
 "She's not a chicken." Hazel acerted her eyes, as if Leo made her nervous. "Ella is a harpy. She's just a little ... high-strung."
 ¨"Ella is pretty," Tyson said. "And scared. We need to take her away, but she will not go on the ship."
 "No ships," Ella repeated. She looked straight at Annabeth. "Bad luck. There she is. Wisdoms daughter walks alone-"
 "Ella!" Frank stood suddenly. "Maybe it's not the best time-"
 "The Mark of Athena burns through Rome," Ella continued, cupping her hands over her ears and raising her voice. "Twins snuff out the angel's breath, Who holds the key to endless death. Giants' bane stands gold and pale, Won through pain from a woven jail."
 The effect was like someone dropping a flash grenade on the table. Everyone stared at the harpy. No one spoke. Annabeth's heart was pounding. The Mark of Athena... She resisted the urge to check her pocket, but she could feel the silver coin growing warmer - the cursed gift from her mother. Follow the Mark of Athena. Avenge me. "

De sju halvgudarna från Camp Half-Blood och Camp Jupiter förenas nu för att tillsammans resa mot Rom och försöka stoppa Gaea, moder jord, från att förstöra världen. Men hur ska de hitta The Doors of Death, och vad är det egentligen? Hjältarna kommer över hemligheter och uppdagar sanningar som förändrar deras syn på varandra, både till det bättre och det sämre. Nico di Angelo som har blivit tillfångatagen har bara några dagar kvar att leva, och de måste hitta honom innan det är för sent. Samtidigt bär Annabeth ett mynt i sin ficka som symboliserar den uppgift hennes mamma Athena lagt på hennes axlar, den fasansfulla och omöjliga uppgift som alla tidigare av visdomens barn har misslyckats med. Wisdoms daughter walks alone, the Mark of Athena burns through Rome...

Tre ord: Wow. Vilken. Bok. Det här måste vara den absolut mest spännande bok som jag någonsin läst. Det är ... obeskrivligt!
 Ända sedan jag läste Rick Riordans första bok om Percy Jackson så har jag varit fast. I varenda bok, varenda bok, så lyckas han gång på gång skapa en så spännande berättelse med vändningar och karaktärer som man inte kan släppa. Och The Mark of Athena, jag tror inte att någon skulle kunna säga emot att det här är en jävligt bra bok. Helt klart den bästa hittills i Heroes of Olympus, och förmodligen det bästa som Riordan har skrivit.
 Först och främst: spänningen. Som i alla Riordans böcker (i alla fall för mig) så går det inte att sluta läsa. Man börjar läsa, och nästa gång man kollar upp så har man läst hundra sidor eller så. Helt fantastiskt.
 Storyn i den här boken är aningen mörkare än i de tidigare. Mörkare och mer mystisk, och det är en väldigt härlig ny sorts upplevelse från Riordan.
 Först tyckte jag att det kändes lite konstigt när alla sju halvblod (som hittills inte direkt har träffat varandra) plötsligt var på äventyr tillsammans, men det lyckades bli väldigt bra och spännande. Det är bra att de inte bara blir bästa vänner, utan att de har lite problem och så med varandra. Men det man måste vara mest glad över är ju att Percy och Annabeth äntligen får vara tillsammans ^^
 Fast jag hade ändå velat se mer av Percy och Jasons "rivalitet". Hade förväntat mig ganska mycket av det, men tyvärr blev det inte mycket mer än typ en scen (som däremot var riktigt bra!).
 Jag fattar inte hur Rick lyckas hitta och använda så många olika grekiska (och romerska) myter och figurer, men man tröttnar verkligen aldrig på hans moderna tolkningar av dem.
 Men det som man måste anmärka mest i boken är ändå slutet. Det är SÅ HIMLA BRA OCH SPÄNNANDE SÅ DET ÄR INTE SANT!!! Så. Himla. Fantastiskt! Det här är Rick Riordan när han är på topp.
 Det är klart, den typen av cliffhanger som finns här borde inte vara laglig (och då menar jag att den borde vara riktigt olaglig och, typ, straffbar), men att den är så välskriven gör den lite mer okej.
 Så nu sitter jag alltså här och längtar ihjäl mig till den fjärde boken, The House of Hades, som kommer i höst. Ärligt talat fattar jag inte hur Rick ska kunna skriva hela två tjocka böcker till i den här serien, men han löser det säkert på något sätt som är mer än dubbelt så bra som man hoppats på. Som vanligt, alltså.

När du har läst The Son of Neptune och The Lost Hero, som är de två första delarna i bokserien, så kan du beställa den här boken från bland annat Adlibris eller Bokus.

1 kommentar:

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.