tisdag 17 september 2013

Riordan x 2: The Demigod Files & The Demigod Diaries

Det får bli en dubbelrecension här av två böcker jag nyss läst, både skrivna av Rick Riordan (som för övrigt är min levande favoritförfattare ^^)

(OBS! De här recensionerna innehåller små spoilers för Rick Riordans Percy Jackson- och The Heroes of Olympus-serierna. Inga stora spoilers, men om man vill ha allt som en överraskning ska man nog läsa de böckerna först. De rekommenderas verkligen :))

Båda böckerna är rätt så korta novellsamlingar som handlar om Percy Jackson (Riordans förmodligen mest kända bokkaraktär) och hans värld. The Demigod Files-novellerna är alla skrivna ur Percys perspektiv (som i bokserien), medan Demigod Diaries är lite mer skiftande. Jag skriver två lite kortare recensioner av båda böckerna och skriver vad jag tycker om varje novell, fast inte så mycket om handlingen. Först ut:

The Demigod Files

151 sidor (inklusive korsord, ordlekar och annat extramaterial).
Helt fristående del 4.5 i Percy Jackson-serien.

Percy Jackson and the Stolen Chariot: Bättre än jag trodde, faktiskt. Jag tvivlade lite på att Rick skulle kunna skriva en bra novell om Percy Jackson när han annars skriver så mycket längre böcker. Men det var faktiskt en väldigt bra novell, spännande, rolig och fantasifull. Precis som man vill ha Percy Jackson-berättelserna. Kändes kul att Clarisse fick vara med så mycket också, eftersom hon bara är en bikaraktär i Percy-serien.

Percy Jackson and the Bronze Dragon: Återigen en bra och spännande Percy-novell. Kul att den utspelar sig på Camp Half-Blood (Halvblodslägret), eftersom karaktärerna, ärligt talat, inte är där så mycket i böckerna. För de som har läst, eller tänker läsa, Ricks spin-off-serie The Heroes of Olympus så kan den här novellen nog vara en rolig inledning eller fördjupning till de böckerna. Och så är det ju väldigt härligt med lite Percabeth ^^

Percy Jackson and the Sword of Hades: Förmodligen min favorit av novellerna i de här boken. Den har massor av allt som man vill ha i Riordans böcker: humor, spänning och action. Tycker att själva storyn var rätt intressant och bra. Men framförallt så är båda Nico, Thalia OCH Percy med i den. Alla mina favoritkaraktärer alltså. För att inte nämna helveteshunden Mrs. O'Leary.

Sammanfattning av boken: En bra och underhållande läsning, lite kort kanske, men helt klart läsvärd. Väldigt kul att få läsa fler berättelser ur Percys roliga perspektiv. Alla som gillar Percy Jackson-serien borde helt klart läsa den här!

The Demigod Diaries

242 sidor (inklusive ordlekar och teckningar).
Helt fristående del 1.5 i The Heroes of Olympus-serien, men hoppar även tillbaka lite till Percy Jackson.

The Diary of Luke Castellan: Här får man ta del av ett av de äventyr som Luke och Thalia var med om, långt innan de kom till Camp Half-Blood. Det var intressant att få läsa ur Lukes perspektiv, och även om det inte var just det jag tänkte mest på när jag läste så kan man nog förstå varför det gick som det gick för honom senare. Härlig fantasy, spännande berättelse, och att Thalia är med gör ju ingenting sämre.

Percy Jackson and the Staff of Hermes: En Percy Jackson-berättelse (ur Percys perspektiv!) som utspelar sig mellan slutet på Percy-serien och början på The Heroes of Olympus. Tyckte att den var bra, kanske inte min favorit, men helt klart bra. Innehåller (återigen) spänning, humor och action.

Leo Valdez and the Quest for Buford: Leo, yay! Utspelar sig medan han håller på att bygga Argo II. Bra den här också, inte min favorit, men bra. Vet inte riktigt varför jag inte gillade den här lika mycket, det var bara så. Men den är fortfarande bra!

Son of Magic: Den här novellen är skriven av Ricks son, Haley Riordan, som var den som inspirerade Rick att skriva Percy Jackson-serien från början. Den skiljer sig ganska mycket från Ricks sätt att skriva, men jag tycker inte att man ska se den som en Percy Jackson-novell eller så. Det här är en egen berättelse, och Haley gör något helt nytt av det hela. Och WOW vad bra det är! Verkligen superspännande, och otroligt intressant att läsa! Grymt, helt enkelt! Haley lyckas visa den här halvgudar/monster-grejen i ett helt nytt ljus. Här får man se den hårda världen för halvgudar som inte fått någon träning, och hela novellen känns egentligen ganska realistisk. Den blir till och med lite läskig.
 Det enda jag kan klaga lite på är slutet, som jag tycker kunde ha varit skrivet lite annorlunda. Men om man bortser från det och hoppar till de allra sista raderna så är det här en riktigt bra novell!

Sammanfattning av boken: En väldigt bra och intressant fördjupning i Percy Jacksons-värld. Tyckte att novellerna var ganska skiftande, både kvalitets- och storymässigt, men på det stora hela så var det en väldigt bra bok!

Du kan beställa böckerna från bland annat Adlibris här och här, men också från till exempel Bokus.

(Sen kan jag bara berätta att båda de här böckerna har "rough cut", vilket betyder att yttersidan av sidorna är ojämnt skurna och ser "trasiga" ut, men det är bara för att förlaget vill att man ska få en "gammal" känsla av dem. Så om det är någon som skaffar de här böckerna så ska de bara veta att det inte är något fel, utan att det ska se ut så :))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.