måndag 29 december 2014

Det Oändliga Havet

Tack Rabén & Sjögren för boken!
Av Rick Yancey.
328 sidor.
Amerikanska originaltiteln: The Infinite Sea
Andra delen i serien Den Femte Vågen.

(OBS! Spoilervarning för första delen i serien, Den Femte Vågen!)

Handling: Cassie har lyckats rädda sin lillebror och fly undan De andra. Men utomjordingarna är inte färdiga med jordens befolkning än. Efter att den femte vågen har satt i gång kan man lita ännu mindre på andra än tidigare. Inte ens på det minsta barnet.

Omdöme: Jag gillade Den Femte Vågen väldigt mycket, speciellt eftersom den kändes så realistisk. Man kände verkligen att om utomjordingar skulle bestämma sig för att invadera jorden, då skulle det nog gå till så här.
 Storyn i Det Oändliga Havet är ganska annorlunda uppbyggd än den i första boken. Dels är den mycket kortare, och jag antar att den på sätt och vis är en transportsträcka mellan början och slutet. Den är inte lika storslagen som första boken, och har inte samma sorts tydliga mål. Det skulle kunna vara ett problem, men det är det inte när boken är så här pass bra skriven. Egentligen är det bara att hänga med och se vad som händer. Det är faktiskt väldigt skönt om man jämför med böcker där man måste sitta och koncentrera sig på saker och ting. Vad som helst kan hända.
 Karaktärerna är ju väldigt bra skrivna, även de som man bara får följa i ett kort kapitel. Det var kul att man fick läsa ur Ringers perspektiv, även om hon inte blev lika spännande då för mig. Dock var jag förvånad att man fick läsa så pass lite ur Cassies perspektiv. Hon är ju trots allt huvudpersonen. Sam hade också varit kul att få läsa mer om, men till skillnad från i första boken är han bara en bikaraktär här.
 Jag har inte läst så mycket science-fiction förut, men under de här böckerna har jag insett att jag verkligen gillar action med vapen, explosioner, helikoptrar och utomjordingar. Det kanske låter lite töntigt, men det är ganska härligt att gilla en bok bara för att man tycker att den är bra.
 Under bokens gång ställs flera frågor om vad som egentligen är den stora planen, och jag hoppas verkligen att man får svar på det i avslutningen. Vissa saker som hände i den här boken var nog menade att vara stora överraskningar, men istället tycker jag att de gjorde det hela lite krångligare än det behöver vara. Dock hoppas jag att författaren reder ut alla trådar i sista delen.
 Det här är inte en ny favoritserie eller så, men Rick Yancey har ett riktigt bra språk och en förmåga att skapa underhållande berättelser. Han kan få till roliga ögonblick, sorgliga ögonblick, och hela grejen med barnen var rätt så obehaglig. Kort sagt ska det bli spännande att se hur han knyter ihop allt i den sista boken.

Det Oändliga Havet kan beställas från bland annat Adlibris eller Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.