lördag 8 juni 2013

Dödens stad

Utgiven av Semic. Tack så jättemycket för boken!
Av Peter Bergting.
271 sidor.
Tredje och sista delen i Legenden om MorwhayleHär hittar du alla mina andra inlägg som rör serien.

(Den här recensionen innehåller JÄTTESTORA spoilers för andra delen i serien, Demonprinsessan, så läs den boken först innan du läser den här recensionen. Den och första boken Häxmästaren är superbra!)

" Inne på värdshuset hade de odöda slutat ta sig in, endast några få stapplade runt och blev snabbt nedhuggna. Arteil rusade ut. På gårdsplanen reste sig Gorgobestor han stod på bakbenenmed vingarna utbredda och Malda på ryggen. Draken tryckte till och krossade en av de sista odöda med foten. Runt honom låg svartbrända kroppar. Malda höll Rignach över huvudet. Svärdet flammade blått. Det var en fruktansvärd syn. Men Arteil var väl glad att se dem? "Arteil", log Malda. "Jag sa ju att vi skulle träffas här." Hon gled av draken och landade fjäderlätt på gårdsplanen. En förlupen odöd klövs i två bitar av Rignach innan hon stack svärdet i skidan. "

 Solen har bränt halva jordklotet till aska efter det att ärkemagikern Scurvley Briskit misslyckades med sitt försök att släppa lös och ta kontroll över malströmmen. På den andra sidan av planeten råder en natt full av demoner och odöda, och en giftig mossa sprider sig snabbt överallt. I den här världen måste demonprinsessan Malda och hennes bror Arteil hitta ett sätt att stoppa det som håller på att ske, och det är bråttom. Men vildmossan och demonerna är inte det enda problemet, för vad vill egentligen demonsvärdet Rignach som håller på att ta över Malda helt och hållet?

 Snacka om att jag blev glad när jag fick en frågan från Semic om jag ville ha den här boken, och ännu gladare när jag hittade den i brevlådan! Efter slutet i Demonprinsessan så har jag längtat efter att få läsa den här boken och få veta hur berättelsen fortsätter mer än jag någonsin har längtat efter någon annan bok. Från början tänkte jag skjuta lite på att börja läsa, vilket inte gick speciellt bra. Det tog ungefär två minuter innan jag började läsa och återigen sjönk ner i Peter Bergtings fantastiska värld.
 Världen har alltså i princip gått under. Mörkervarelser härskar och frågan som jag ställt mig ända sen i augusti när jag läste Demonprinsessan är: hur ska han lösa det här. Det har jag alltså fått svar på nu, och jag kan inte tänka mig en bättre lösning. Jag tänker inte avslöja någonting, men jag kan säga att det är otroligt spännande och passar in perfekt i Morwhayles värld.
 Den här boken är verkligen Maldas resa, Maldas berättelse. Man får följa henne ännu mer här än vad man fått i de tidigare böckerna, och i den här boken är hela seriens huvudfråga som störst. Vem är egentligen ond eller god, och vad  gör en egentligen till ond eller god? I de tidigare delarna har man mest fått se den här frågan ur de andra karaktärernas synvinkel, vilken sida Malda står på och om hon är ond eller god, men det är mycket, mycket mer intressant att få frågan ur hennes eget perspektiv. För trots att man får följa henne så mycket i boken så är man ändå aldrig säker, faktum är att man nog är mer osäker än i de tidigare delarna. Och kanske är det just för att Malda inte vet svaret på det heller. Och det hela blir inte mindre intressant av hur demonsvärdet Rignach håller på att ta över henne. Den enda saken som jag tyckte var mindre bra där var att jag tyckte att Malda betedde sig så konstigt i början, men det fick som tur var en förklaring, och efter det var det inte längre något problem.
 Det är ännu en sak som gör boken så bra. Här börjar man till slut ana vad det är Rignach egentligen vill, och hela grejen med demonsvärden (ja, i plural) börjar ta mer plats. Superbra! Mer än så kan jag inte avslöja.
 En sak som också är värt att nämna är att Peter knyter ihop Morwhayle med sin serieroman The Portent i den här boken. Som han sa i min intervju: "Inget omvälvande eller dramatiskt, bara tillräckligt för den som läst mina andra böcker att bli lite extra glada när de kände igen sig." Jag vet inte hur det är för dem som inte läst serieromanen, men för mig vart det i alla fall väldigt effektfullt!
 Det som gör Legenden om Morwhayle till den fantastiska berättelse det är, det är helt klart alla detaljer. Alla demoner och monster som får så lite plats för sig själva och som man kanske glömmer bort i efterhand, det är de som gör det! Det skapar en sån helhet, och bara för det är det värt att läsa om böckerna många gånger! Om jag skulle beskriva den här serien med två ord så skulle det utan tvekan vara "färgglad fantasy". Det här är något som jag tänkt på många gånger, och jag tycker det är en bra sammanfattning. "Färgglad" just för att den är full av alla de där detaljerna och varelserna och miljöerna, och "fantasy" för att det är just vad det här är. Det här är äkta fantasy!
 Det enda som var mindre bra med boken enligt mig var slutet. Jag tyckte att det gick lite väl fort, och när boken var slut så var det så många obesvarade frågor kvar. Men det känns inte som att Peter bara skulle lämna sakerna sådär, för i så fall skulle jag tyvärr bli väldigt besviken! Så därför kan jag glatt informera alla om att det inte verkar vara så heller. Herr Bergting har själv berättat att det kommer en helt ny Morwhayle - serie! Jag kann inte beskriva hur glad jag faktiskt blev över att få höra det! En helt ny serie i samma värld och med några av de gamla karaktärerna! Kan det bli bättre?
 Jag har läst om slutet i den här boken många gånger, och jag uppskattar och förstår poängen med det mer och mer för varje gång. Så det är bara att höja flaggorna, blåsa i trumpeterna och fira att vi inte sett slutet för den här fantastiska världen än!

Du ska (inte kan, ska!) beställa den här fantastiska boken från antingen Adlibris eller Bokus, eller så går du och köper den så fort du kan i närmaste bokhandel!

3 kommentarer:

  1. Svar: Vad roligt! Läste om Hobbiten samt ettan och tvåan förra sommaren :D

    SvaraRadera
  2. Visst är det kul när man hittar en serie som är helt klockren!

    Förresten, jag taggade dig idag: http://punktebba.blogspot.se/2013/06/sommarlasningstagg.html

    SvaraRadera
  3. Visst är Legenden om Morwhayle bra!? Håller för tillfället på att läsa Demonprinsessan som jag fick i samband med att de skickade Dödens stad, jag har ju bara läst första delen än som du vet^^ Redan från de första sidorna fastnade jag, vilken tur att jag har Dödens stad hemma om det nu är så att man bara måste ha nästa del direkt efter att man läst ut Demonprinsessan, fast det tvivlar jag inte på! ;)

    Haha, har förresten, precis som Ebba, gått och taggat dig igen! :)
    http://boklyckan.blogspot.se/2013/06/book-rescue-tag.html?m=1

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du vill lämna en kommentar här på min blogg :) Jag kommer dock ta bort sådant som jag inte tycker är passar här på bloggen.